Nosaukums | Mērķis / apraksts | Materiāls lejupielādei |
Tavs smaids ir lipīgs | Piedzīvot dažādas emocijas un padomāt, kā mūsu emocijas ietekmē citus cilvēkus. |  |
Tehnika „Volta Disneja daiļrades stratēģija” | Mēs visi zinām brīnišķīgās Volta Disneja multiplikācijas filmas, kuras jau gadu desmitiem ilgi priecē skatītājus visā pasaulē. Mūsdienās Volts Disnejs varētu būt veiksmīgs biznesa konsultants. Viņš bija izcils sapņotājs. Sapnis ir pirmais solis ceļā uz mērķi. Katrs no mums kādreiz ir sapņojis, fantazējis, plānojis. Kā šos sapņus pārvērst īstenībā? Kā panākt, lai kritiķis mūsos neiznīcina sapni jau pašā iedīglī? |  |
Šīs dienas izjūtu pašvērtējums | Mūsdienu jauniešiem diezgan bieži problēmas sagādā runāšana par savām izjūtām. Lai arī vidusskolēni sevi jau uzskata par pieaugušiem un nobriedušiem, būtībā viņi vēl ir bērni, kuriem dažkārt patīk bērnišķīgas nodarbes. Lai atraisītos un runātu par savām sajūtām un izjūtām, palīdzēs impulsi no bērnu dienām, šajā gadījumā ilustrācija, zīmējums. |  |
Profesiju iepazīšanas un izpētes PUZLE | Metode piemērota profesiju iepazīšanai un izpētei, savas piemērotības izvēlētajai profesijai vai profesionālajai jomai noteikšanai, kā arī savu stipro un vājo pušu noskaidrošanai. Ideja aizgūta no 2008. gadā izdotā J. Stabiņa un M. Pupiņa mācību līdzekļa sociālajām zinātnēm „Ieteikumi karjeras veidošanai”. |  |
Aktivitāte „Pārpilnības rags” | Ideja aizgūta no Latvijas Uzņēmējdarbības un menedžmenta akadēmijas mācību metodikas projekta „Esi līderis!” programmas „Mērķtiecīga karjeras veidošana”. |  |
Efektīva mērķu formulēšana | 1953. gadā Jēlas universitātē (ASV) studentu vidū tika veikts pētījums par to, vai jaunie censoņi skaidri un detalizēti apzinās savus turpmākās dzīves mērķus un vai viņiem ir skaidrs šo mērķu sasniegšanas plāns. Izrādījās, ka pilnīga skaidrība par to, ko viņi dzīvē vēlas sasniegt, ir tikai 3% studentu. |  |
Metode “Mērķu izvirzīšana un piepildīšana” | Klases stundās tiek piedāvāts izvirzīt mērķus tuvākam un tālākam laikam. Tas mobilizē skolēnus mērķtiecīgāk darboties gan skolā, gan ārpus tās. |  |
Metode “Manas pasaules krāsas” | Idejas var atrast, kopīgi izlasot kādu literāru darbu. Šī darba lapa tika veidota pēc Jāņa Klīdzēja darba „Cilvēkbērns” izlasīšanas. Literārajā darbā tiek akcentēta maza zēna iekšējās pasaules atklāsme. Tas rosina skolēnus padomāt arī par sevi. Šī ir viens no veidiem, kā audzināšanas stundā integrēt latviešu literatūru. Šī aktivitāte ieteicama visu vecumu skolēniem, nav obligāti jālasa iepriekš minētais literārais darbs. Skolēni var veidot arī kolāžu. |  |
Metode “Līgums ar sevi” | Skolēns var sevi labāk iepazīt, izzinot, vai spēj piepildīt savas vēlmes un apņemšanās. Šo aktivitāti var organizēt pamatskolas vai vidusskolas skolēniem neilgi pirms mācību gada beigām. |  |
Metode “ Dzīvesstāsts” | Lai skolēni iepazītos viens ar otru tuvāk, var organizēt stundu, kurā katrs no viņiem atklāj savu dzīvesstāstu. |  |
Mācību pusgada pašvērtējums | Ir svarīgi jauniešiem dot iespēju novērtēt savas izjūtas, atskatoties uz notikumiem savā dzīvē un raugoties nākotnē. Katra mācību pusgada sākumā un beigās skolēniem var piedāvāt pašvērtējuma lapas, kurās viņiem jāizvērtē iepriekšējais pusgads un jāprognozē, kāds būs nākamais. Klases audzinātājam ir liela izvēles brīvība – var veidot lapu tikai ar vienu jautājumu, un skolēni atbild, kāds bijis mācību gads vai pusgads; var veidot lapu ar diviem jautājumiem, un skolēni atbild, kāds bijis mācību gads vai pusgads un kāds būs nākamais. |  |
Mana personība | Kad skolēni beidz 9. klasi, var veikt aktivitāti, kurā tiek iesaistīti vairāki ar skolēnu saistīti cilvēki. Tiek noskaidrots, vai pamatskolas gadu laikā skolēni sevi ir vairāk iepazinuši. |  |
Manas vērtības | Jauniešu vērtību sistēma mūsdienās ir krietni mainījusies. 21. gadsimtā tiek nonivelētas klasiskās vērtības, cilvēku savstarpējās attiecības, tā vietā milzu popularitāti ir ieguvušas materiālās vērtības. Arī jauniešiem šķiet, ka materiālais nodrošinājums sniedz dzīves piepildījumu, tāpēc ir ļoti svarīgi mūsdienu jaunatnei veidot izpratni par vērtībām pasaulē, kurā viņi dzīvo. |  |
Metode „Karjeras puķe” jeb sevis izzināšana caur piecām dzīves jomām | Karjera ir cilvēka mērķtiecīga darbība savu personisko un profesionālo mērķu sasniegšanai mūža garumā. 21. gadsimtā jēdziens „karjera” tiek attiecināts uz cilvēka dzīvi kopumā, un tas sastāv no piecām savstarpēji saistītām dzīves jomām (darbs, izglītība, ģimene, brīvais laiks, pilsoniskums), katrā no tām cilvēks pilda noteiktu lomu. Veiksmīgas karjeras pamatnosacījums ir cilvēka spēja veltīt laiku visām piecām dzīves jomām tā, lai viņš justos apmierināts pats ar sevi, savu personīgo dzīvi, kā arī profesionālo un sabiedrisko darbību. |  |
Iepazīšanās spēle „PAJAUTĀ!” | Lai iepazītos, var organizēt spēli, kuras dalībnieki izvēlas, kam uzdot izvilkto jautājumu. Šis iepazīšanās veids skolēnos rada interesi, jo jautājumi sākotnēji nav zināmi, tādēļ pastāv intriga. Parasti jautājumus sagatavo skolotājs, bet šo spēli iespējams spēlēt arī tad, ja skolēni paši izdomā jautājumus. |  |
Iepazīšanās spēle „IEPAZĪSIMIES!” | Jebkura saskarsme sākas ar satikšanos, novērtējumu un iepazīšanos. Skolotāja pirmais uzdevums būtu iepazīties ar saviem skolēniem, taču tas parasti vislabāk izdodas neformālā gaisotnē. Kā to izdarīt mācību stundā? |  |
33 jautājumi | Šeit izlasīsi 33 jautājumus, kurus sev vajadzētu uzdot ikvienam. Uz tiem nav nedz pareizu, nedz aplamu atbilžu. Paņem tīru lapu un rakstāmo, lai atbildētu sev uz katru no šiem jautājumiem pēc kārtas. |  |
Jautājumi par nākotnes darbu | 5 jautājumi, katram atvēlētas 30 sekundes. |  |
Metode “Manas izjūtas, atrodoties cilvēku vidū” | Šīs darba lapas izpildes mērķis ir noskaidrot, vai skolēni atpazīst savas un citu emocijas, vai prot sev un citiem palīdzēt, ja virsroku ņēmušas negatīvas emocijas. Nākamajās stundās būtu svarīgi izrunāt, kā skolēni jūtas savā klasē, cik atvērti un uzmanīgi ir viens pret otru. |  |
Metode “Reklāma – es esmu labs draugs!” | Interesanti ar sevi var iepazīstināt, veidojot reklāmu. Tādu darba formu var izmantot pamatskolā, runājot par draudzību. Skolēniem reklāmas izteiksmes forma nav sveša, tāpēc darbs varētu būt radošs un interesants. |  |
Iepazīšanās jeb ledlaužu spēle „AUTOGRĀFU MEDĪBAS” | Šo spēli var izspēlēt gan lielākā grupā, gan mazākā – vienas, divu vai trīs klašu lielā grupā. To var izspēlēt audzināšanas stundā vai kāda pasākuma laikā. Aktivitātes vadītājs (pedagogs) pats izdomā īpašības un apgalvojumus. Šī spēle māca dalībniekiem būt uzmanīgiem, spēlējot ievērot noteikumus un disciplīnu. Ja klasē ir daudz skolēnu, šī spēle var kļūt nekontrolējama, tāpēc ir strikti noteikumi. |  |
Kur tu esi redzams uz šī koka? | Šī koka autors – atpazīstams britu psihologs Pip Wilsons. Viņš bija nolīgts skolēniem, lai pārbaudītu kā viņi ir iejutušies skolā 3 gadu laikā. Taču vēlāk arī noskaidrojās, ka pieaugušiem cilvēkiem viņš ir aktuāls. Tests palīdz cilvēkam noteikt, kas viņam šobrīd ir vajadzīgs un kādas ir viņa patiesās slēptās jūtas. | 

|
Es esmu pateicīgs… | |  |
| |  |
Metode “Izpratnes veidošana par profesijas izvēli vai Tīģerīša karjera” 1. – 4. kl. | Veidot bērniem izpratni par profesijas izvēles soļiem, parādīt, vai un kādi faktori ietekmē izvēli, iepazīstināt ar palšāku profesiju loku, veicināt iztēli un radošo domāšanu. | 

|
| Uzraksta pēc iespējas vairāk profesijas, kas ir saistītas ar katru no priekšmetiem, ko izvelc no melnās kastes. | 

|
| Uzrakstīt pēc iespējas vairāk profesiju nosaukumus |  |
Spēle “Jauno profesiju parāde” | Spēles laikā aicinām skolēnu komandas vai individuāli iepazīties ar profesijām, kuras varētu būt pieprasītas nākotnes darba tirgū! Jautājumus uzdod divi animēti personāži – Adele un Gustavs, kuri iejūtas dažādu nākotnes profesiju lomās un pastāsta, ko katrā no tām dara un kas šo profesiju pārstāvjiem ir jāzina. Uzmanīgi klausieties īsu stāstījumu par katru profesiju, jo tas var noderēt, atbildot uz jautājumiem. |  |